Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Det här är truppgymnastik!


Hör gärna av dig om du har frågor:
truppen@soderhamnsgympan.se


Vi är alltid i behov av att rekrytera nya ledare. Hör av dig om du är intresserad eller har frågor kring detta. Som ledare får du utbildning från föreningen samt arvode. Du får också stöttning av oss i ditt ledarskap och gemenskap i en himla härlig förening!

Information från föräldramötet den 26 augusti
2019-02-05 09:12
         Publicera    AvgränsareRedigera stycke
Föräldramöte ht-19
Föräldramöte 26 augusti 2019
Missade du föräldrarmöte, eller bara vill bli påmind om vad som blev sagt, så hittar du informationen här:

• 740 aktiva medlemmar
Utav dessa är ca 340 st. barn och ungdomar mellan 6-17 år - 10 tävlande trupper och 5 förberedande tävlingstrupper.
Vi har en trupp för vuxna (över 18 år) där både nybörjare och gamla gymnaster är välkomna. Vi har 6 barngrupper 2-7 år runtom i kommunen - Bergvik x 2, Sandarne x 2, Trönö och på Östra skolan i Söderhamn
Vi har också två parkourgrupper.
Föreningen har också gruppträning via Gymmix. Där finns ca 10 pass i veckan, schema finns på vår hemsida www.soderhamnsgympan.se Vi är i stort behov av ledare över 18 år då vi har cirka 150 barn i kö till trupp och parkour. Yngre ledare som kan visa och leda har vi men vi saknar en vuxen som kan stå som ansvarig. Som ledare får du utbildning från föreningen samt arvode. Du får också stöttning av oss i ditt ledarskap och gemenskap i en himla härlig förening!

• Försäkring Alla våra deltagare är försäkrade genom Pensum. Det är därför väldigt viktigt att betala in sin avgift så alla är försäkrade.

• Cafeterian Ett schema för bemanning av cafeterian under hösten är påbörjat. Vi strävar efter att varje gymnast bara ska behöva bemanna ett pass per år, men det är inte säkert att vi uppmärksammat eventuella byten under vårterminen. Blir ni tilldelade ett pass som ni inte kan, försök gärna att byta inom gruppen eller skriv ut i FB-gruppen ”Truppgymnaster, föräldrar, ledare”.

• Försäljning Vi kommer att sälja Bingolotter till jul (uppesittarkvällen den 23 december) och till nyår, samt Bingolottos adventskalender. Förvarna vänner och bekanta så att de köper av oss ☺

• Andelslotteri Vi har under våren startat namninsamling där man fått anmäla intresse till att vara med. Vi har inte fått tillräckligt många intresserade för att kunna starta upp lotteriet riktigt ännu. Målet är att fylla på med tillräckligt många under hösten för att kunna starta efter årsskiftet. Vill du vara med i lotteriet hör av dig till Mikaela på kansli@soderhamnsgympan.se.

• Policy Vi har i föreningen tillsammans med SISU skrivit ihop en policy där det bland annat beskrivs vilka förväntningar vi har på gymnaster och föräldrar samt vilka förväntningar ni kan ha på oss. Den kommer att läggas ut på vår hemsida och finns i broschyrform på hallen. Säg till om du vill ha/läsa.

• Medgivande av fotografering Föreningen har konton på Facebook, Instagram samt en hemsida där bilder och filmer från
träning kan läggas ut. De flesta trupper har även egna Instagram-konton. Många har redan skrivit på en blankett för medgivande, den som anmält sig det senaste året fick ta ställning i samband med anmälan. Vet du med dig att du inte lämnat medgivande, eller om du vill ändra dig, säg till så får du en blankett att skriva på. Speciellt viktigt är det att informera om ditt barn INTE får vara med.

• Antikmässan Vi kommer i år, för första gången, att vara med och bemanna och hjälpa till kring Antik- och samlarmässan som hålls i hallen. Inför, under och efter mässdagen den 5 oktober kommer vi att behöva hjälp med kioskpersonal, bakning, bortplockning av redskap m.m. Det finns ett schema för bemanning och andra ”arbetsuppgifter”. Arbetspassen som inte är fyllda kommer att läggas ut i gruppen ”Truppgymnaster, föräldrar, ledare”, är du inte redan med där så leta upp gruppen och gå med.

• Tävling Hudiksvall Tävlande trupper kommer att vara med på tävling i Hudiksvall helgen den 23-24 november. Mer information kommer lite närmare från respektive ledare.

• Poängjakten Vi kommer eventuellt att hålla i en ”poängjakt” här i Söderhamn med Gävle som besökande lag.

• Julavslutning Vi har planerat för en uppvisning preliminärt den 7 december i A-hallen inne i stan. Vi kommer att ha två sittningar och mer information kommer längre fram.

• Träningskläder, overaller, väskor På vår hemsida finns kläder och väskor med föreningens logga till försäljning. http://www.soderhamnsgympan.se/sida/?ID=146861

• Städschema Vi ansvarar själv för städning av vår del i hallen, tjejernas omklädningsrum samt toaletten närmast vår träningsyta. Separat schema för det finns på anslagstavlan i hallen. Information kommer också i respektive grupp inför just er städvecka.

• Ändringar i trupper Vi strävar efter att ha trupperna klara inför varje terminsstart, men det kan också förekomma flytt av gymnaster mitt i terminen. En flytt görs i samråd med ledare, gymnast och föräldrar.

• Brevlådor På anslagstavlan i hallen finns brevlådor om du har något som ska tas upp i styrelsen eller i ledargruppen.

• Sponsring Har du eller någon du känner ett företag som vill sponsra oss så får du gärna säga till. Information och vårt sponsorpaket finns på hemsidan: http://www.soderhamnsgympan.se/sida/?ID=248377

Har ni frågor kan Mikaela nås på 070-249 96 07 måndag-onsdag kl. 8-15 eller på kansli@soderhamnsgympan.se.


 Allmänna regler under träning:

·         Uppsatt hår

·         Barfota under redskapspassen

·         Träningskläder (tighta kläder)

·         Är man sjuk så är man hemma, vid magsjuka så gäller 72 timmars regeln hos oss också

·         Inga smycken

·         Föräldrar får inte gå ut på golvet under träning, bara när vi ledare ber er komma

·         Ha aldrig tuggummi, då det sitter tuggummi på redskap och i mattan

·         Gymnaster ska inte vara ute på golvet eller på redskap innan träningspasset startat

·         Syskon och andra ska inte vara ute på golvet eller på redskapen innan/under eller efter träningen

Information från föräldrarmöte den 20 augusti
2018-08-29 13:14

Missade du föräldrarmöte, eller bara vill bli påmind om vad som blev sagt, så hittar du informationen här:


Välkomna till en ny termin hos oss!


1. Ledare - Vi är en stor förening som växer och vi har många barn i kö. Vi är i stort behov av nya ledare inom både barn, trupp och parkour. Idag har vi cirka 100 barn i kö vilket så klart är jättekul, men det är väldigt tråkigt att vi inte kan erbjuda plats på grund av att vi saknar ledare.


Så om ni är intresserade av att bli ledare bekostar föreningen utbildning genom Svenska Gymnastikförbundet, håller i interna utbildningar och samarbete med ledare. Vi har många gymnaster som är hjälpledare, men det krävs även en myndig, ansvarig ledare i grupperna. Vid intresse, ta kontakt med någon ledare eller truppansvariga*.


2. Våra grupper - Vi har idag 3 st. parkourgrupper, 4 st. minitrupper (Lyra, Mira, Vega och Lynx), 9 st. tävlande grupper (Vuxentruppen Herkules, Sirius, Crux, Capella, Atria, Alhpa, Pollux, Astra och Adara) och 2 st. nybörjargrupper (Fenix och Orion). Namnen på trupperna är stjärnnamn eller stjärnbilder, våra gymnaster är ju våra stjärnor.


3. Vår nya hoppgrop - Nytt för terminen är vår kuddgrop. Vi löste problemet med att inte kunde gräva i hallens betonggolv genom att bygga på höjden istället. Det ger oss alla möjlighet att utvecklas ännu mera.


Regler kring gropen:


  • man får inte hoppa mer än en person åt gången
  • inga hårnålar, de kan lossna och göra illa hopparna
  • inte göra volter som inte är godkänd av sin tränare (på grund av skaderisk)


4. Policy – Styrelsen och ledarna jobbar just nu tillsammans med SISU med att ta fram en föreningspolicy, ledarpolicy och deltagarpolicy. Där kommer det att stå vad vi som förening erbjuder och står för, vad ni kan förvänta er av oss som ledare och vad vi förväntar oss av våra aktiva deltagare och deras föräldrar. Inom kort kommer vi att dela ut en broschyr att läsa och det kommer även att finnas ett dokument på vår hemsida med ytterligare information.


5. Trupperna – På grund av ett nytt reglemente och nya tävlingsregler så har det blivit nya tävlingsklasser, kunskapskrav och ålderskrav för varje klass. Det har gjort att vi fått flytta på vissa gymnaster så att alla får rätt förutsättning och att alla tävlar på rätt nivå. Detta gör vi ledare och truppansvariga* tillsammans med de berörda gymnasterna och deras föräldrar. Har man fundering kring sitt barn så kan man kontakta respektive ledare eller truppansvariga*.


6. Foto - I trupperna idag så har vi många egna Instagram-konton där vi lägger ut filmer på gymnasterna under träning. Så alla bör, om ni inte redan gjort det, fylla i en lapp om ditt/ert barn får vara med på bild/film på nätet. Vet ni med er att detta inte är gjort kontaktar ni er ledare för att fylla in en sådan. Från januari 2018 gör alla detta i samband med att anmälan görs på vår hemsida.


7. Tävling och uppvisning - Vi har beslutat att göra schema inför varje evenemang där vi skriver i gymnastens namn på förbestämda pass. Dessa ansvarar man sen själv för att byta om man ej kan hjälpa till. Vi har tidigare frågat efter frivilliga och känner att vi får jaga väldigt ofta och det tar väldigt mycket tid, så vi hoppas att detta ska funka bra.


8. USM-satsning - Vi kommer tillsammans med Hudiksvalls gymnastikförening göra en satsning för att delta i UngdomsSM i juni 2019. Detta gäller för gymnaster födda -04 till -06. Alla som är berörda ska ha fått mail, men vill ni anmäla er till uttagningen eller har frågor kontaktar ni Mikaela Halvarsson.


9. Städning av hall - Vi har gjort ett schema där trupperna har fått en lördag/ett tillfälle var under terminen då hallen ska städas. Beroende på vilken vecka man tilldelats så är det olika städ som ska göras. Schema för detta sitter i hallen. Ju fler som kommer ju fortare går det att städa.


10. Allmänna regler under träning:


  • uppsatt hår
  • barfota under redskapspassen
  • träningskläder (tighta kläder)
  • inga smycken
  • är man sjuk så är man hemma
  • föräldrar får inte gå ut på golvet under träning, bara när vi ledare ber er komma.
  • ha aldrig tuggummi, då det nu sitter tuggummi på redskap och golv
  • inte vara på redskapen utan tränare
  • syskon och andra ska inte vara på redskapen under/efter/innan träning


11. Försäljning - Det finns ingen planer på försäljning denna termin.



*Truppansvariga är Mikaela Halvarsson, mhalvarsson@live.se, och Lotta Zetterström, zetterstromlotta1@gmail.com. Kontakta dem vid frågor.


Bromma inspirations tour 2016
2016-06-15 14:58
Moa och Alva tillsammans med några under Brommaherr
 
Ny lokal!
2016-05-03 15:01
Ledare lägger golv!
Ni har väl inte missat att Söderhamns GF och Truppgymnastiken har en ny lokal att träna i till hösten? 
Från och med 1 maj 2016 är det ett avtal mellan Söderhamns GF och Söderhamns Tennis skrivet på att Söderhamns GF hyr en tennisbana. Redskapen kommer att stå framme permanent och lastas ur ca 4 gånger per år. Ett otroligt roligt besked som vi kan meddela. Nu väntar vi spänt på ett namn som vi kan kalla vår del! 

Första arbetsdagen med hallen gjordes 1 maj och det lades golv och ledarna fick tillgång med nycklar och kort. Så här såg de ut! 
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Söderhamns GF, 16/05 11:21 
Söderhamns GF, 04/05 22:13 
Söderhamns GF, 27/04 16:26 
Söderhamns GF, 21/04 13:13 
Söderhamns GF, 19/04 18:01 
Söderhamns GF, 09/04 22:07